Swaziland

5 november 2018 - Lobamba, Swaziland

Swaziland is een klein koninkrijk in het zuiden van Afrika. Ingesloten door Zuid Afrika en Mozambique. Het is een prachtig land. We zijn via de bergpas gekomen, over gravel. De grenspost is echt van 60 jaar terug. Heerlijk relaxt. Eerst het papierwerk, waar ga je naar toe, mag ik je reservering zien, hoe lang blijf je. Stempel, nog een stempel. U bent met de auto, dat is dan 500 Rand (30 euro). Betaalbewijs mee. U komt uit Nederland. Hoe is het daar? Geen bergen? Sneeuw? Koud? Blijf toch liever hier. Wim gaat de auto halen. Er komt een meneer aanlopen ergens anders uit het gebouw en gaat naar de slagboom. Mag ik foto’s maken? Ja natuurlijk.hij wil nog wel graag het betaalbewijs voor de auto zien en knipt er een gaatje in (zoals vroeger in de trein de conducteur je kaartje knipte) en doet vervolgens met de hand de slagboom open. Welkom in Swaziland. Zoals gezegd het is een prachtig land. Netjes verzorgt, overal vriendelijke, zwaaiende mensen. Veel, heel veel kinderen langs de wegen. Onderweg van school naar huis. Allemaal in mooie school uniformen en zwaaien. We komen langs een groot stuwmeer. De Magunazelaia Dam. We zitten heerlijk op het terras. Twee cola aub. Dat is dan 85 eurocent. Genieten hier. We bezoeken vervolgens de hoofdstad; Mbabane. Het is erg warm.

1. Henk en Alida.:
    7 november 2018
    Het is toch wel bijzonder om in zo’n heel andere cultuur te komen en de gebruiken daarvan te beleven. Het maakt de reis zo verschillend van vorige buiten al het mooie dat jullie zien. Genieten maar. Henk en Alida.
  2. Tineke Daniel en Hannah:
    9 november 2018
    Ooooooooh zeiden wij in koor bij de dieren en die mooie gekeurde vogel. Prachtig.