Tijd om naar huis te gaan.

26 november 2018 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Als ik dit tik zitten we bij het hotel zwembad in Johannesburg. Bijna tijd om naar het vliegveld te gaan en via Nairobi terug naar huis. Het was fantastisch. We hebben veel gezien. Wat een contrasten. Het rijke, bijna westerse gedeelte van Port Elizabeth naar Kaapstad. Hoe verder naar het zuiden hoe minder “Afrikaans” het wordt. Oog in oog staan met een leeuw, de statige giraffes, de kolossale olifanten. Het arme, maar zo gastvrije Lesotho. Overweldigende natuur.  Wim heeft 5939 kilometers aan de “verkeerde kant van de weg” gestuurd. Voor wie het interessant vind: 5939 kilometer gereden, 443 liter brandstof verbruikt wat 7265 Rand heeft gekost (= €466,—). Benzine kost gemiddeld €1.05 per liter. En dan nu de hamvraag: “Was het mooier dan Amerika?”. Het zal niemand verbazen dat regelmatig het woord Amerika voorbij kwam. Soms zelf grote overeenkomsten. Soms grote verschillen. Iedere morgen luxe ontbijten van echt servies hebben we in Amerika zelden mee gemaakt. Hoewel we geen problemen hebben gehad en ons niet onveilig hebben gevoeld, is reizen in Amerika net iets “simpeler”. Maar Amerika is Amerika en Afrika is Afrika. We hebben geen spijt dat we gegaan zijn en zelfs Wim, die bijna meegesleept is door Janneke, is enthousiast. Gaan we nog eens terug? Ja, graag over een paar jaar.

1. Wieny:
    26 november 2018
    Fijn dat jullie het zo mooi. Gehad hebben goede en veilige thuiskomst gewenst en tot spoedig ziens.
  2. Alny:
    26 november 2018
    Een behouden reis weer terug en hou de vesten /dikke truien maar in de handbagage. ;)
  3. Tineke Daniel en Hannah:
    Tot morgen. Liefs!
  4. Gerry en Geke:
    26 november 2018
    wij hebben weer genoten van de verhalen en de foto's.
    Een goede thuisreis gewenst naar het koude Nederland
  5. Ina boonstra:
    26 november 2018
    Fijn dat jullie het naar je zon hebben gehad
    Amerika is ook prachtig maar ik heb ook wel wat met Afrika❤️
  6. Ina en Albert:
    26 november 2018
    Jullie kunnen op een prachtige, enerverende vakantie terugkijken!
    Erg leuk om het vanaf de zijlijn mee te kunnen beleven.
    Een goede terugreis toegewenst.
    Ina en Albert
  7. Loek en Rudy:
    26 november 2018
    Gelukkig dat het jullie goed is gevallen en natuurlijk Wim het heeft wat voeten in de aarde gehad maar ben blij te horen dat jullie terug willen was dus achteraf geen slechte tip geweest, en probeer het toch te zeggen Australië en Nieuw Zeeland zijn ook geweldig mooi iets om te overdenken
    Gelukkig veilig weer thuis weliswaar in een ander temperatuurtje dan jullie de laatste tijd gewend waren, toppie 👍👍👍
    Daaaag Africa 😥😥
  8. Henk en Alida.:
    27 november 2018
    Het zal ongetwijfeld fijn zijn ,weer terug in Nederland. Maar wat blijft zijn de geweldige indrukken van de Afrika reis. En de stille wens om het nog eens over te doen bewijst hoe mooi het geweest is. Er zal lang en veel over gepraat kunnen worden. Welkom terug in ons nu koude landje.